В практиката на финансовите институции, които отпускат различни видове заемни продукти като потребителски заеми, ипотеки, кредитни карти, овърдрафти и др., също често се случва клиентите да не погасяват в срок задълженията си. Това се отразява на цената на кредитирането и ако не се вземат мерки за събирането им, може сериозно да застраши ликвидността на финансовата институция. За да се избегнат тези рискове, съществуват няколко решения.
Решения
Създаване на вътрешен отдел в компанията, който да се занимава със събирането на просрочени задължения от клиентите.
Ползи:
Служителите са добре запознати с естеството на собствения си бизнес, както и този на своите клиенти, което спомага за разбирането на ситуацията от двете страни.
Инвестиция:
Професионалното извършване на тази услуга, изисква инвестиция в инфраструктура (телефонна централа, специализиран софтуер и т.н), както и в обучение и заплащане на служители. Освен това, компанията трябва да придобие опит и знания за структуриране на специфичните процеси, изискващи този тип дейност, което отнема време и допълнителни ресурси.
Ползи:
Служителите са добре запознати с естеството на собствения си бизнес, както и този на своите клиенти, което спомага за разбирането на ситуацията от двете страни.
Инвестиция:
Професионалното извършване на тази услуга, изисква инвестиция в инфраструктура (телефонна централа, специализиран софтуер и т.н), както и в обучение и заплащане на служители. Освен това, компанията трябва да придобие опит и знания за структуриране на специфичните процеси, изискващи този тип дейност, което отнема време и допълнителни ресурси.
Възлагане на събирането на вземания изцяло на професионална колекторска агенция.
Ползи:
Колекторската агенция разполага с обучен персонал, който използва различни техники за водене на преговори и убеждаване на просрочилите клиенти да погасят задължението си. При този вариант не е необходима инвестиция в инфраструктура, а компаниите получават по-бързо парите си. Основно предимство е фактът, че клиентът заплаща комисионна само при постигнат резултат – събрано задължение.
Ползи:
Колекторската агенция разполага с обучен персонал, който използва различни техники за водене на преговори и убеждаване на просрочилите клиенти да погасят задължението си. При този вариант не е необходима инвестиция в инфраструктура, а компаниите получават по-бързо парите си. Основно предимство е фактът, че клиентът заплаща комисионна само при постигнат резултат – събрано задължение.
Все по-често се прилага комбинация между работа вътре в компанията и аутсорсинг решение, както и вариант, в който вземанията се обработват вътрешно за определен период от време и след това се насочват към специализирана агенция. Някои от финансовите институции и част от големите компании на нашия пазар предпочитат да обработват вътрешно своите най-значими клиенти и да възлагат за събиране на колекторска агенция всички останали вземания.
Ползи:
Тук се комбинират позитивите от доброто вътрешно познаване на бизнеса както и на клиентите с професионалното и обективно отношение на специализираната агенция. Допълнителна полза би могла да бъде сравняването на резултати между вътрешното и външно събиране както и споделянето на добри практики между партньорите.
Инвестиция:
Инвестицията за структуриране и обучение на вътрешен отдел съществува, но е по-малка по мащаб в сравнение с изграждане на изцяло вътрешна структура.
Ползи:
Тук се комбинират позитивите от доброто вътрешно познаване на бизнеса както и на клиентите с професионалното и обективно отношение на специализираната агенция. Допълнителна полза би могла да бъде сравняването на резултати между вътрешното и външно събиране както и споделянето на добри практики между партньорите.
Инвестиция:
Инвестицията за структуриране и обучение на вътрешен отдел съществува, но е по-малка по мащаб в сравнение с изграждане на изцяло вътрешна структура.
Етапи на събиране на вземания
Осъществява се под формата на телефонни обаждания, напомнителни писма и текстови съобщения, изпращани на просрочилия клиент във връзка със задължението му. Комуникацията се градира в зависимост от сложността на случая и неговата специфика.
Предимства:
Евтин и бърз метод в сравнение с останалите. Дългът не се увеличава допълнително за сметка на клиента-длъжник.
Предимства:
Евтин и бърз метод в сравнение с останалите. Дългът не се увеличава допълнително за сметка на клиента-длъжник.
Служители на колекторската агенция посещават клиентите-длъжници в дома им или на работното място, за да осъществят преговори лице в лице.
Кога?
Прилага се, когато мекото събиране не е довело до желания резултат.
Кога?
Прилага се, когато мекото събиране не е довело до желания резултат.
При този начин на работа е необходима допълнителна инвестиция за стартиране на правното събиране от страна на кредитора - държавни такси, разноски за консултантски услуги и адвокатски хонорар. Тези разходи се натрупват върху задължението, което може сериозно да увеличи размера си и се дължи от клиента-длъжник.
Процедурата:
След издаване на съдебно решение се пристъпва към съдебно изпълнение - частният съдебен изпълнител има право да изиска информация за длъжника и неговото имущество, има право да влезе в дома му и да направи опис на имуществото, след което да го продаде на търг, както и да запорира банковите сметки и доходите на задълженото лице.
Процедурата:
След издаване на съдебно решение се пристъпва към съдебно изпълнение - частният съдебен изпълнител има право да изиска информация за длъжника и неговото имущество, има право да влезе в дома му и да направи опис на имуществото, след което да го продаде на търг, както и да запорира банковите сметки и доходите на задълженото лице.